Dommen er klar.
Vi får simpelthen ikke nok D-vitamin. Vi hverken spiser nok via maden eller får nok om sommeren.

Vores breddegrad gør det ikke muligt at danne D-vitamin fra oktober til april. Egentlig er der kun 2 måneder om året der giver dig nok D-vitamin, det er fra midt juni til midt august.

Vi er meget sårbare og i stedet for at dyrke solen, cremer vi os fra top til tå eller arbejde indendørs, så solen ikke har en chance.
Er der ikke nok lageret i kroppen når vinterhalvåret kommer, vil der opstå mangler.

Når vi endelig er ude i solen, er nogle udfordret, da den type der dannes i huden, skal aktiveres i nyrerne eller leveren. Er der sygdomme kan evnen til at danne aktiv D-vitamin være nedsat. Mange har udfordringer med deres afgiftning og de personer der har en træt lever eller nyre er derfor ekstra udfordret. (Dette er et udsagn, fra en alternativ vinkel)

Udfordringerne hober sig op:
Vi er udfordret, fordi der skal meget til for at få nok D-vitamin;

  • Spiser du forkert, ved at spise for lidt fisk eller ensidig kost, hvilket 90% af danskerne gør
  • Drikker du for meget alkohol
  • Har du en dårlig fordøjelse m.m.

så er der sandsynlighed for underskud. Selv overgangsalderen, som mange kvinder går tidligt i, øger sandsynligheden for underskud.

D-vitamin er afgørende i enhver sygdom, fra hæmning af kræft og hjertesygdomme til mental sygdom, tilbagevendende infektioner, tandtab, osteoporose, narkolepsi og autoimmunsygdomme.

Der fleste lider af en sygdom. Er årsagen så mangel på D-vitamin eller er sygdommen årsagen til at underskuddet opstår. Uanset hvad, så er det vigtigt at tage tilskud af D-vitamin. I dag er selv børn syge af allergi, diabetes, leukæmi, dårlig immunsystemet, depressioner, angst m.m. Endda i en tidlig alder. Ikke at D-vitamin forklare disse sygdomme. Men alle skal sikre sig at der ikke er underskud og alle skal have fokus på hvad de SELV kan gøre.

Typiske symptomer er;
Udfordringer med muskler, led og knogler – herunder smerter, svaghed og træthed til følge. Derudover kan det give depressionslingende symptomer.

I dag er der fokus på D-vitamin til spædbørn, kvinder med knogleskørhed og ældre. Men er det nok?

Min klare anbefaling er 25mcg over sommeren, fra ca. maj til september og fra september til maj skal det enten være 38mcg eller 50mcg eller 80 mcg, alt efter dit behov. Her skal lægen ind i billedet. Få taget en blodprøve, og er den taget i de tidligere sommermåneder skal den tages igen i januar/februar, hvor dit lageret D-vitamin er ved at være opbrugt.