Det er vigtigt at forstå forskellen på hvordan du kan bruge en kølende og en varmende behandling. Her er et på gode råd til hvordan du får mest ud af brugen, af de cremer du har købt.

Kølende behandling
Kølende behandling, som både kan være med is eller med kølende cremer eller andet der skaber en kulde, fungere ved at reducere blodgennemstrømningen til et bestemt område, hvilket markant kan reducere betændelse og hævelse, der forårsager smerter, især omkring et led eller en sene. Det kan ligeledes reducere nerveaktivitet, hvilket også kan lindre smerter.

Har du fået hold i nakken er den kølende behandling gunstig. Derudover ved akutte tilfælde kan den kølende behandling være at foretrække, da den reducere betændelse og hævelse. Det er vigtigt at bruge kuldebehandling hurtigt. Påfør inden for 48 timer.

Umiddelbart efter en skade (Vrid, forstuvninger, belastninger, hold): Brug kulde eller et afkølende smerteprodukt for at indsnævre blodkar og hjælpe med at minimere skader. Fortsæt med den kølende behandling, indtil hævelsen er reduceret. Helt op til 72 timer.

Efter 72 timer kan en varmende behandling bruges til at fremskynde genoptræningen af ​​det skadet område.

Sportsskader:
Hvile, is, kompression og elevation (RICE) er en del af standardbehandlingen for sportsskader.

Køb HER

Varmende behandling
Varmebehandling kan være varmepuder, vand, cremer m.m. Varmebehandling fremmer blodgennemstrømningen og hjælper musklerne med at slappe af. Dette er meget gunstig til kroniske smerter.

Mindre stivhed eller spænding kan ofte lettes med kun 15 til 20 minutters varmeterapi.
Moderat til svær smerte kan drage fordel af længere sessioner med varmeterapi, der varer mellem 30 minutter og to timer.

Ledstivhed: Varme hjælper med at slappe stive, ømme og smertende led af. Brug af et varmeprodukt hjælper med at gendanne mobilitet i led som knæ, fingre, skulder, albueled osv. Det trænger dybt ind og lindrer midlertidigt smerterne. Derfor er dette også en ideel hjælp til rygsmerter, der kommer af skader, dårlig kropsholdning eller overanstrengelse.

Muskelsmerter: Varme giver hurtigt og målrettet lindring af muskelsmerter samt smerter såsom rygsmerter, muskelkramper og belastninger. Det er også nyttigt i rehabiliteringsfasen

Varmebehandling hjælper med at eliminere ophobning af mælkesyreaffald der forekommer efter nogle typer træning.
Varmecreme kan bruges:
Før træning: Påfør et varmeprodukt på muskler og ledbånd. Dette for at forbedre blodgennemstrømning og mobilitet.

Efter træning: Varm kroppen ned efter din træning med en opvarmningscreme. Varme hjælper med at løsne stramme muskler og øger blodstrømmen til området og fremmer hurtigere bedring og reducerer ømhed.

Køb HER

Varme og kulde
Varmeterapi er ofte mest fordelagtigt, når det bruges i en god mængde tid, i modsætning til kuldbehandling, som skal begrænses.

Vekslende varme og kulde kan hjælpe med at reducere træningsinduceret muskelsmerter.

Brug aldrig ekstrem varme, og læg aldrig is direkte på huden.

Varme og kolde produkter er individuelt nyttige og endnu mere kraftfulde som et team til forebyggelse af skader og smertelindring.

Der er visse tilfælde, hvor varmeterapi ikke bør bruges. Hvis det pågældende område enten er forslået eller hævet (eller begge dele), kan det være bedre at bruge koldterapi. Varmeterapi bør heller ikke anvendes til et område med et åbent sår eller hvor der er tydelig infektion,