Vælg en side
Din tryghed – vores mission

Mange nævner at en kalorie er en kalorie. Spis mindre og du taber dig. Dog er dette ikke en endegyldig sandhed.  Mange der spiser mindre, kan stadig ikke tabe sig.

Dette er der flere grunde til:

Blandt andet at vi bliver ældre, stofskiftet ændres, vi har fået en masse intolerance overfor fødevarer, vi dyrker for lidt motion, vi spiser for ensidig, vi fordøjer ikke maden optimalt, vi har en lever og nyre der sløver af, vi sover dårligt ect.

Ja der er mange årsager til at det ønsket vægttab ikke opnås.

Selvfølgelig spiller kalorier en rolle

En skrøne, jeg lærte under mit sygeplejestudiet, er at sukker ikke feder, men det gør fedt. Dette er ikke korrekt. Med rette fedtindtag, kan du faktisk tabe dig.

Nuvel, når de unge mennesker kun spiser sukker, under en svær anoreksi, vil de tabe sig. Dette grundet en krop der bruger af energi. Men de tømmer deres fedtdepoter. Dette vil ende med en krop der aldrig kan spise normalt, fordi den vil kæmpe for at få cellernes fedtdepoter fyldt op, så den kan lave hormoner m.m.  Og de vil derfor tage på at fedt.

Cellerne har brug for fedt. Når cellerne ikke får fedt, fungerer hormonbalancen m.m. ikke og det vil forværre deres psykiske tilstand. Det er hverken sundt eller pænt at være mager.

Mange overvægtige sulter også deres krop. Selvom de har masse fedt på kroppen, lever de i periode med dyb underernæring. De såkaldte jo-jo kure, er mere skadlige end gavnlige.

Kroppen holder på fedtet, da den skal bruge dette. Sætter stofskiftet ned og beder dig, efter kuren, om at spise endnu mere end du plejer.

STOP shake-kure, jo-jo kure, ketonkure m.m. Spis mindre, sundere og regelmæssigt. Dyrk motion. Find årsagen til dine ubalancer og find den rette alternative behandler. Mad er din medicin.

Selvfølgelig kan du have en faste dag. Eller have dage kun med kød og protein eller dage på grønt m.m. Men at leve på samme måde dag ind og dag ud og udsulte kroppen eller give den mangler, forværre kun den langvarig tilstand og dit langvarig mål.

Skal du tabe dig? 
Så må du tage ansvar. Det er din egen rejse med at mærke din egen krop. 
Her er nogle gode fif.

  • Lav din egen kostplan – skriv ned hvordan du spiser over 7 dage. Brug nedenstående tjekliste og ændr det i din madplan. 
  • Se på dit hvede og gluten indtag (Gluten binder væske og skaber ubalance i tarmsystemet. Mange oplever et vægttab ved at droppe gluten (Gluten er også i rug) men hvede er det værste. De fleste kan tåle rugbrød (Det skal blot være uden hvede)
    – Derfor fjern Gluten i 3 uger og introducere det langsomt – se hvilken effekt det har på dit vægttab.
  • Sørg for at dine fornøjelsesenzymer fungerer (Spis surt og bittert til alle måltider, som ruccola, peberrod, løg, hvidløg, papaya, mango, julesalat, syltede agurker m.m. Du kan bruge vand med citron eller valleforce)
    – Derfor se om alle måltider rummer noget surt eller bittert
  • Stop sukker – det skaber inflammation, ødelægger tarmsystemet og gør dig intet godt.
    – Derfor streg alle de steder du spiser sukker.
  • Spis fødevarer med jod. Tag 3 gram tang dagligt
    – Derfor kom tang
  • Sørg for at dine porte er åbne – det betyder at du skal sikre dig at lever og nyre fungere – Drik denne te
    -Derfor lav nedenstående Heidi Riishøj te
    – Knust marietidsel (Leveren)
    – Pebermynte (Fordøjelsen)
    – Gyldenris (nyren)
    – Grøn te med hvidtjørn (Blodsukker balance og kredsløb)
    – kanel (tarmen og blodsukkeret)
    – frisk ingefær (Så nedsætter du inflammation)

Tag 100 gram af hver (Dog ikke ingefær – det skal være frisk) Bland det hele sammen og tag 1 spsk. Til 4-500 ml. kogende vand.

  • brug flere krydderier eller krydderurter  i din mad. De gør alle noget forskelligt og kun noget godt. Oregano, timian, rosmarin (det grønne) og karry, paprika (Det røde) m.m.
    – Derfor se om disse er i din kostplan ellers kan du lave en dressing på hørfrøolie og tilsætte diverse krydderier m.m.
  • Få balance i dine fedtstoffer. Mættet fedt, specielt animalsk fedt, er skidt. Mere omega3, herunder fiskeolie har kroppen brug for.
    – Derfor se om du spiser fisk, efter min mening, gerne 5 gange om ugen. Du kan med fordel spise fiskeolie. Men det må ikke gå i stedet for mad – fisk.
  • Du må spise mange flere grøntsager og bær.
    – Derfor se om alle dine måltider har grønt eller bær. Det skal fylde 40-50% af tallerkenen. Ellers er din kost hverken sund nok eller en hjælp til vægttab.
  • skær ned på alkohol.
    – Nogle tager på af alkohol. I øvrigt er alkohol problematisk for leveren. Kvinder max 1 genstand om dagen og mænd max 2.
  1. Drik kun vand (eller kold te) eller danskvand. UNDGÅ alle light produkter !

Derudover skal du

  • Dyrke motion (eller bevæge dig minimum 30 minutter dagligt)
  • Lukke munden (Mange spiser for meget og det tager kun 1 uge at tilvende maven til mindre mad. Så vær sulten i en uge, og du opnår store resultater)

Dog skal du sikre dig at spise nok morgen, mellemåltid og frokost. Det er den STØRSTE fejl ved samtlige af  mine kursister, de spiser for lidt gennem dagen og falder i sukker og kager om eftermiddagen og spiser for meget til aften. Så spis nok og det rigtige i løbet af dagen og spis halv portion om aftenen. 
Spiser du generelt meget, spis da det rigtige (herunder flere gode fedtstoffer, så du er mæt) og halvere dine portioner.

OBS:

Der kan være sygdomme involveret. Hvis stofskiftet er lavt vil det være svært at tabe sig. Tager du p-piller kan det forstyrre hormonerne m.m.

Dygtige alternative behandlere vil kunne hjælpe på sygdomme og i nogle tilfælde er det nødvendigt at få lægen på banan. Husk det er balance. Lægen har en værdi og dygtige alternative behandler har en værdi. Ying/yan